donderdag 12 mei 2011

Tutorial rok Pimpschuren + tutorial knie broek repareren

Pimpschuren!!





Dit rokje kreeg ik van buuf voor mijn dochtertje. Leuk, maar kweenie... De plooien in het rokje en de zakken vond ik erg leuk, maar dat Minnie en die applicatie boven de zak... Beetje truttig.
Dus..... tijd voor een refashion job, oftewel; Pimpschuren!!

Eerst begon ik onderaan met een mooi bandje. Prachtig bandje dat ik bij www.3pp.nl gekocht heb.
Iedereen weet inmiddels wel dat ik groot fan van 3pp (Trois petits pois) ben grinnnnn.




Heel simpel, maar het maakt veel verschil. 
Dit kun je bij heel veel kledingstukken doen, 1 tip; let op of je te maken hebt met een elastische stof of niet. Als de stof elastisch is, dan moet het lintje/bandje/roesje dat je erop wilt naaien ook elastisch zijn, anders krijg je het kledingstuk never nooit meer aan. Jullie raden vast wel hoe ik aan die wijsheid kom.... 

Leg het bandje neer waar je hem wilt hebben en speld hem eventueel vast. Omdat er hier stiksels zitten die mooi als lineaal konden fungeren heb ik het gewoon uit de hand genaaid.
Als je speld dan krijg je zoiets;




Als je de spelden er zo inzet en je ze goed recht plaatst, dan kan je er zo met je naaimachine overheen crossen zonder de speld eruit te halen. Maar dan moeten ze dus wel recht zitten!




Naaien die handel!
Is je rondje naaien bijna af (nog niet stoppen en je draad afknippen!), dan heb je dit;




Bandje dubbel vouwen en keurig over je beginnetje heen leggen.


En dan het laatste stukje ook vast naaien.
Met als resultaat;


Dan nog de andere kant van je bandje vastnaaien.
En dan heb je dit;


Al een stuk leuker, maar nu dat 'Minnie' wegwerken.




Uit een oude spijkerbroek van manlief knipte ik dit kleine zakje. Het was zon ieniemienie zakje dat je soms net boven de gewone broekzak ziet. Perfecte maat!
Uitgeknipt en dan zover mogelijk tegen de rand van het zakje aan.
Aan de binnenkant van de zak weg geknipt wat ooit aan de oude spijkerbroek vast zat, anders kijk je straks in het zakje en dan zie je een stukje oude spijkerbroek....

Neerleggen waar je hem wilt hebben;


Vast spelden.


En dan over het oude stiksel van het zakje heen (dus wel zo goed mogelijk bijpassend draad kiezen) naaien.
Vooral aan de dikke bovenkant van het zakje kan dat lastig zijn.
Er zit vast een wiel aan de zijkant van je naaimachine.
Met dat wiel kan je handmatig je naaimachine helpen.
Voetpedaal heel lichtjes bedienen en dan met de hand helpen door aan het wiel te draaien.
Heel erg rustig aan, dan kom je wel door die dikke lagen heen.


Als het eerste dikke stukje erop zit is het een makkie;




De zijkanten en de onderkant helemaal dicht naaien.
En dan heb je een zakje! Die het ook nog eens 'echt' doet!


Dan nog de applicatie kwijt raken.


Ik koos voor een blommetje. Geen flauw idee meer waar ik die gekocht heb....
Erop leggen waar je hem wilt hebben;





Bakpapiertje erop en hoppaaaaa strijken met die hete strijkbout!
Net zo lang tot hij goed blijft plakken.
Ik zet dit soort applicaties (dus NIET de full color applicaties!!!) altijd nog met een paar steekjes vast, anders komen ze na het wassen op sommige stukjes los en dat is lelijk.
Als dat gebeurd; gewoon weer een bakpapiertje en ff strijken.

Het eindresultaat;





JOEPIE!!!!

Inmiddels is de rok goedgekeurd door dochterlief. Pfhiew! Madam is mijn meest kritische klant grinnnnn.
=======================

Tutorial broek met kapotte knie repareren



De broek van een kampioen knietjes slijten.
Gelukkig is mijn buurvrouw slim en gooit ze leuke broeken met een gat erin niet weg.
Want dat is zonde!
De rechter knie had ik een tijdje terug al gemaakt, maar nu is de linker knie (voor de kijkers) ook versleten.
Dus die gaan we ook nog even Pimpschuren.

Dan kan je eerst de schade aan de broek dicht naaien, ik was zo dom om dit pas achteraf te doen.
Gelukkig ging dat nog, maar ik kan me zo voorstellen dat je die mazzel niet altijd hebt, dus zou ik het op dit punt maar alvast doen.

Van een oude spijkerbroek van dochterlief haalde ik een broekzak.
Mooi dat ik nooit iets weg gooi, want ik had dus nog 1 broekzak over na de vorige reparatie.

Rondom goed afknippen en de binnenkant er ook uit knippen, daar komt immers de versleten broek onder.



Neerleggen waar je em wilt hebben.
Als het om 2 knietjes gaat moet je even op de hoogte letten.
In dit geval was gek genoeg de nieuwe kapotte knie hoger afgesleten dan de eerste....
Dus het zit ietwat scheef om toch de slijtplek goed te bedekken.
 
 Vastspelden.


En dan gaat het vouw/trek/strek/prop werk beginnen.
Kinderbroeken zijn best lastig omdat de beenruimte zo smal is.
Dus je moet af en toe een beetje draaien en prutsen om het geheel onder je naaimachine te krijgen.
Ik deed deze zak in 2 delen, eerst via de bovenkant van de broek, de andere kant deed ik via de onderkant van de broekspijp.
Tegen die tijd zat de broek ook aardig gedraaid en gekruld onder mn naald lollll.

Tip; als je wilt gaan draaien/prutsen aan je werk, zorg dan dat je naald in je stof naar beneden zit. Dan blijft de stof zitten en gaat je werk niet 'zwerven'.


En het tweede deel;


En voila;


Nu is de linker knie een stuk donkerder, maar dat komt goed in de was, want de rechter knie was eerst ook zo donker. 

Simpel toch?!
=======================

En tussendoor nog een shirtje gePimpschuurd, ook gekregen van buuf, maar een tikkie saai.

Voor



Na




Ik vind hem helemaal geweldig. En dochterlief ook gelukkig.
De full color applicatie komt van .... ehm... durf ik het nog te zeggen... nah ja... wrom ook nie ... van www.3pp.nl.
Ik denk dat dit shirtje veel gedragen gaat worden deze zomer!

========================

Iets gezien? Iets bestellen? Iets vragen? Iets speciaal voor jou laten maken?
Mail naar info@pimpschuur.nl en ik mail je zo snel mogelijk terug!

Geniet van de mooie avondzon! Eveline
www.pimpschuur.nl
info@pimpschuur.nl
http://pimpschuur.hyves.nl/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten